Skutas historie

Christian Radichs historie begynner lenge før skuta ble bygget i 1937. I 1878 var Norge verdens tredje største sjøfartsnasjon. Europa med Norge inkludert merket mer og mer virkningene av industrialiseringen utover på 1800-tallet og handel og skipsfart økte.

Behovet for opplæring av sjøfolk var stort. På denne tiden var det et stort sosialt engasjement blant Kristianias borgere, og det trengtes – for fattigdommen var stor. Fem gode borgere av byen opprettet en «Commité for Indkjøb av Skib for Gutter bestemt til Sømænd».

Det første skipet som ble skaffet var stasjonært og ga et 3 måneders kurs for gutter som ville til sjøs. Det ble en suksess, pressen ble interessert spesielt i det sosiale aspektet, og flere gode hjelpere kom til.

Selv om mange så på dampbåtene som arvtagere til seilskutene, var opplæring på seilskip fremdeles framtredende og man bestemte seg for å skaffe en seilskute som kunne gi bedre opplæring på sjøen med vind og bølger, i stedet for å ligge ved kai med bare tørrtrening. Etter en periode med Sk/s «Transatlantic» begynte planleggingen for å skaffe et nytt skoleskip. Dette var en treg prosess, ikke minst pga bankkrakket i 1924.

Christian Radich er nummer 4 i rekken av skoleskip med Oslo som hjemmehavn. Det første, som het Skoleskipet «Christiania» ble tatt i bruk som skoleskip i allerede i 1881. Sk/s ”Christiania” ble opprinnelig bygget i USA, i 1853 som fullrigget klipperskip «Star of Empire». Senere fulgte «Staatsraad Erichsen» og «Transatlantic». Christian Radich ble bygget ved Framnæs Mek. verksted i 1937.

Hensikten med skoleskip var å utdanne sjøfolk for transport og handel. Det vanlige fartøyet rundt århundreskiftet var seilskuter og det er grunnen til at seilskuta fortsatte som skoleskiptype også senere.

Stiftelsen Christiania Skoleskib tenkte helhetlig og ønsket å bygge et helt nytt skip, av to hovedgrunner: Det skulle være spesialbygd for opplæring, og det ville gi et oppdrag til skipsverftene som hadde magre tider.

 

Skuta hadde navn lenge før hun ble til

Mannen Christian Radich var opptatt av å gi ungdom opplæring til å bli skikkelige sjøfolk og testamenterte kr. 90.000,- til bygging av en seilskute. Han satte som eneste betingelse at den skulle bære hans navn – og slik ble det.

Stiftelsen Christiania Skoleskib hadde pengene, og frihet til å utforme en skute som skulle være egnet til å gi norsk ungdom entusiasme og kunnskap om livet til sjøs.

Stiftelsen ga tegneoppdraget til Christian Blom i 1935, direktør ved Marinens Hovedverft. Da tegningene var ferdige, var ingen i tvil om at dette ville bli en praktfull skute med en helt egen skjønnhet og verdighet.

Anbudsrunden ble vunnet av Framnæs Mek. Verksted i Sandefjord og allerede i februar 1937 var fullriggeren på vannet. Den offisielle prøveturen var 17.juni 1937, og dette regnes som skutas fødselsdag.

Innredningen ombord vitner om at Christian Radich ble bygget som et skoleskip. Banjerdekk med plass for 80-90 elever (idag max 80 etter modernisering), en stor bysse for kokkeopplæring, tømmermannsjappe for opplæring av dekksfolk og tidligere var det også et maskinverksted om bord , der det nå er bysse, for opplæring av maskinister.

I 1939 seilte skuta over Atlanteren for å besøke verdensutstillingen i New York. Skuta og ferden fikk en enorm pressedekning og gjorde skuta verdenskjent.

Da skuta kom hjem i september 1939 ble hun overtatt av marinen. Etter invasjonen overtok tyskerne skuta og brukte den som losjiskip. På slutten av krigen ble skuta tauet til Flensburg i Tyskland hvor den senere ble bombet og sank. I mange bøker og annet materiale kan man lese i detalj om prosessen rundt bergingen av skuta. Da krigen var over, ble den heist opp igjen og slept til Kiel med en minesveiper foran som beskyttelse. Den ble senere slept til Norge og sto ferdigrestaurert i 1947.

Christian Radich var skoleskip for handelsflåten fra 1937 med bare gutter ombord. Senere, i 1983, kom også jenter med, og med unntak av årene 1939-1947 har skuta seilt med elever frem til 1998.

Fra 2005 gjenopptok Christian Radich sin skoleskipsstatus. Nå er hun blant annet arena for utdanning av nye befalselever for Sjøforsvaret.

Hun feirer sin 75 års-dag 17.juni 2012 og er vakrere enn noensinne!

 

Christian Radich – mannen bak skuta

Selv om initiativtakeren til å bygge Christian Radich ofte blir referert til som «kaptein» finnes det ikke noen nedtegnelser som viser at han faktisk noen gang var til sjøs.

Simeon Christian Radich levde fra 1822 til 1889. Fødestedet var Halden, den gang Fredrikshald, men han bodde mesteparten av livet i Oslo, som da het Kristiania. Skuta er jo også tilhørende Oslo.

Radich var daglig leder av et sagbruk og var også medeier i et annet. Likevel titulerte han seg ikke som trelasthandler. På et bilde av ham står det: «Grosserer, rittmester og skibsreder».

Mange spør om navnet Radich – det er jo ikke typisk norsk. Det første kjente medlemmet av familien var dansk, Kaptein Morten Hanssøn Radich, trolig født på slutten av 1600-tallet.Mange av hans etterkommere var embedsmenn og havnet i Norge som den gang var ett kongedømme med Danmark.

Christian Radich hadde en forkjærlighet for sjøen. Det sies at han aldri ble lei av å høre historiene til en fetter av seg som var kaptein. Så bestemte også Radich seg for at pengene han ville etterlate seg, skulle gå til byggingen av et nytt skoleskip i Oslo. Byggingen kom ikke i stand før lenge etter hans død, da hans kone skulle nyte godt av rentene av kapitalen så lenge hun levde.

 

Tall Ships Race

Helt siden starten av Tall Ships Race i 1956, har Christian Radich deltatt nesten hver sommer i denne seilskipsregattaen. Målet med Tall Ships Race er å oppmuntre ungdom til å få internasjonalt vennskap gjennom seiltrening. Halvparten av medseilerene under regattaen må være mellom 15 og 25 år.

Dette er helt i tråd med Christian Radichs formål om å være skoleskip. Hvert år er det med nye medseilere og vi er derfor veldig stolte av våre gode plasseringer gjennom årene:

 

2016: North Sea Tall Ships Regatta, Blyth – Gøteborg, 2. plass
2016: Lisboa – Cádiz: 2. plass
2014: Harlingen –  Fredrikstad: 3. plass
2014: Bergen – Esbjerg: 2. plass
2011:Waterford –  Greenock: 1. plass + 1. plass overall
2011: Lerwick – Stavanger: 3. plass
2010: Antwerpen – Ålborg: 1. plass + 1. plass overall
2010: Kristiansand – Hartlepool: 2. plass + 5. plass overall
2010: Sammenlagt Antwerpen – Hartlepool: 1. plass: Cape Horn Trophy
2009: Gdynia – St. Petersburg: 1. plass + 1. plass overall
2009: Turku – Klaipeda: 1. plass + 5. plass overall
2009: Sammenlagt Gdynia – Klaipeda: 1. plass : Cape Horn Trophy
2008: Liverpool – Måløy: 1. plass + 3. plass overall
2008:Bergen – Den Helder: 1. plass + 1. plass overall
2008: Sammenlagt Liverpool – Den Helder: 1. pl.: Cape Horn Trophy
2007: Århus – Kotka: 2. plass
2007: Stockholm – Szczecin: 1. plass + 1. plass overall
2007: Sammenlagt Århus – Szczecin: 1. plass: Class A Race Series Trophy
2006: St. Malo – Lisboa: 1. plass + 1. plass overall
2006: La Coruna – Antwerpen: 2. plass
2005: Waterford – Cherbourg: 1. plass + 1. plass overall
2005: Newcastle – Fredrikstad: 1. plass + 1. plass overall
2005: Sammenlagt Waterford – Fredrikstad: 1. pl.: Cape Horn Trophy
2004: Stavanger – Cuxhaven: 3. plass + 4. plass overall
1999: St. Malo – Greenock: 2. plass + 3. plass overall
1999: Lerwick – Ålborg: 1. plass + 5. plass overall
1999: Sammenlagt St. Malo – Ålborg: 1. plass: Cape Horn Trophy
1997: Aberdeen – Trondheim: 2. plass + 2. plass overall
1992: Columbus Regatta: Cadiz – Puerto Rico: 1. plass
1980: Boston – Kristiansand: 1. plass + 1. plass overall
1978: Gøteborg – Oslo: 2. plass
1976: Plymouth – Tenerife: 3. plass + 3. plass overall
1976: Tenerife – Bermuda: 3. plass + 7. plass overall
1976: Bermuda – Newport: 3. plass
1976: Sammenlagt: Plymouth – Newport: 2. plass
1972: Helsinki – Falsterbo: 1. plass + 2. plass overall
1970: Plymouth – Tenerife: 1. plass + 6. plass overall
1966: Falmouth – Skagen: 2. plass
1964: Lisboa – Bermuda: 1. plass
1958: Brest – Las Palmas: 2. plass
1956: Torbay – Lisboa: 2. plass (1. pl. iflg. dagens klassedeling)

 

Spesifikasjoner:

Hoveddimensjoner
Total lengde 62,50 m
Total lengde m/baugspyd 73,00 m
Bredde 9,70 m
Dyp gående 4,70 m
Høyde over vannflaten 37,70 m
Fribord 1,33 m

 

Generell Informasjon
Navn Sk/S Christian Radich
Rigg Tremastet fullrigger
Hjemsted Oslo, Norge
Bygget Framnæs Mekaniske Verksted, Sandefjord Norge, 1937

 

Seil
Seilareal 1360,0 m2
Skværseil 15 stk
Stagseil 11 stk
Mesan 1 stk

 

Tonnasje
Nettotonn 198,00
Bruttotonn 663,00
Deplasement (total vekt) 1050,00 tonn

 

Fast besetning
Kaptein 1 stk
Styrmann 2 – 3 stk
Båtsmann 1 stk
Tømmermann 1 stk
Matros 4 stk
Maskinist 1 – 2 stk
Stuert 1 stk
Kokk 1 – 2 stk
Sersjant (kún sommerhalvår) 1 stk

 

Hovedmaskin
Hovedmotor: Caterpillar 900 hk
Fart med maskin 10 knop
Fart med seil opp til 14 knop